dinsdag 25 januari 2011

Kunst en cultuur in het onderwijs

In de Knack zat vorige week een extra editie over kunst en cultuur in het onderwijs. Voor mij een editie om bij te houden! Hieronder enkele leuke opmerkingen en bedenkingen om over na te denken, van te genieten,...

'Cultuur is geen hobby voor een elite, iedereen heeft het nodig om mens te zijn.'
Pascal Smet en Joke Schauvliege

'De vaagheid inzake cultuureducatie en muzische vorming staat in schril contrast met bijvoorbeeld de minimumdoelen voor wiskunde.'
Dirk Terryn

'Cultuur verplicht je vaak om in de schoenen van een ander te gaan staan, en zo leer je onder meer wat solidariteit is.'
Peter Adriaenssens

'Op mijn achtste, negende keek ik naar een aflevering van Wij, heren van Zichem waarin een vrouw door een neuszweer stierf. Wat later kreeg ik zelf zo'n zweer. Ik vreesde voor mijn leven. "Dat was maar toneel, Frank, ze leeft nog", zei mijn moeder. "Waw, dat je mensen zoiets kunt doen geloven. Fantastisch!" dacht ik.'
Frank Focketyn

'Kinderen moeten de kans krijgen om deel te nemen aan de kunsten, niet als toeschouwer van morgen, maar als kind van vandaag.'
Eva Bal

'Kunst- en cultuureducatie is een impuls om met meer respect voor het andere en andersdenkenden te leven.'
Leen Thielemans

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel redenen dus om door te gaan hé.
    Wij zijn er ook echt van overtuigd dat een goede muzische opvoeding kan bijdragen tot "geluk"

    BeantwoordenVerwijderen